Compliance

Pro společnost OBO má společenská odpovědnost zásadní význam.

KODEX CHOVÁNÍ / CODE OF CONDUCT

I. PREAMBULE

Podnikatelská skupina OBO Bettermann (dále jen „skupina OBO“) se od svého založení před více než 110 lety zasazuje o vysokou úroveň společenské odpovědnosti a udržitelného řízení a rozvoje podniku, a to jak z hlediska ekologického a ekonomického, tak i sociálního. Skupina OBO s vážností přistupuje k odpovědnosti vůči svým zaměstnancům a obchodním partnerům, vůči okolní společnosti, ve které působí, a k životnímu prostředí, které je základem její existence. Integrita, čestnost a diverzita jsou u skupiny OBIO klíčovými hodnotami její firemní kultury. Skupina OBO jedná udržitelným, transparentním způsobem s důrazem na výkonnost.

Aby skupina OBO mohla efektivně naplňovat výše uvedené hodnoty, zavazuje se při své činnosti dodržovat tento Kodex chování/ Code of Conduct (dále jen „Kodex chování“) a očekává to i od svých dodavatelů a poskytovatelů služeb (dále jen „obchodní partneři“). Pro lepší čitelnost je text formulován v mužském rodě. Výhradní používání mužského rodu je třeba chápat jako neutrální a nezávislé na pohlaví a nemá v žádném případě vyjadřovat diskriminaci na základě pohlaví nebo porušení zásady rovnosti.

Tento Kodex chování je tedy součástí individuálních dohod mezi členy (společnostmi) skupiny OBO a jejich obchodními partnery. Skupina OBO a její obchodní partneři jsou povinni dodržovat ustanovení tohoto Kodexu chování. Dále se skupina OBO a její obchodní partneři rovněž zavazují seznámit s jeho obsahem i své zaměstnance.

Předpisy a zásady tohoto Kodexu chování se vztahují i na nepřímé dodavatele a poskytovatele služeb skupiny OBO, tj. na dodavatele a poskytovatele služeb, které využívají přímí obchodní partneři skupiny OBO a kteří jsou nezbytní pro plnění smluv uzavřených se skupinou OBO. Obchodní partneři skupiny OBO jsou proto povinni v rámci svých možností prosazovat tyto předpisy a zásady a zajistit jejich dodržovaní také u svých dodavatelů a poskytovatelů služeb.

Pravidla a zásady popsané v tomto Kodexu chování vycházejí z:

  • Charty lidských práv OSN (Všeobecná deklarace lidských práv, rezoluce OSN 217 A (111) z roku 1948),
  • Úmluvy OSN proti korupci,
  • Základních pracovních norem od MOP (Mezinárodní organizace práce),
  • Deklarace z Ria (27 zásad „Deklarace z Ria o životním prostředí a rozvoji“),
  • Minamatské úmluvy,
  • Stockholmské úmluvy, a
  • Basilejské úmluvy.

II. ZÁSADY

1. Zásada dodržování právních předpisů (zásada zákonnosti)

Skupina OBO a její obchodní partneři se při všech činnostech striktně řídí zásadou dodržování právních předpisů (zásada zákonnosti). Tam, kde jsou lokální zákony a další právní předpisy méně přísné, vychází skupina OBO a její obchodní partneři ze zásad tohoto Kodexu chování. V případě přímého rozporu mezi platným lokálním právem a zásadami tohoto Kodexu chování, má přednost lokální právní úprava. Skupina OBO a její obchodní partneři však i přesto usilují o plné dodržování obsahu tohoto Kodexu chování.

Dodržování zásady zákonnosti zahrnuje zejména:

  • získání všech potřebných úředních povolení,
  • plnou spolupráci s úřady,
  • řádné placení daní a odvodů v souladu s platnými zákony,
  • dodržování ustanovení práva hospodářské soutěže a kartelového práva,
  • přísný zákaz korupce a praní špinavých peněz,
  • respektování lidských práv a lidské důstojnosti,
  • dodržování právních předpisů příslušné země týkajících se zaměstnávání pracovních sil,
  • respektování zákonných práv třetích stran,
  • dodržování zákonných ustanovení na ochranu sociálních a environmentálních standardů,
  • zveřejňování informací požadovaných příslušnými právními předpisy,
  • dodržování příslušných mezinárodních hospodářských sankcí,
  • dodržování pravidel o střetu zájmů stanovených v příslušných právních předpisech, a
  • dodržování zákonných požadavků příslušné země na řádné vedení účetnictví v souladu s požadavky na finanční dokumentaci.

2. Integrita

Skupina OBO a její obchodní partneři jednoznačně odmítají jakoukoli formu korupce, nepatřičného ovlivňování a korumpujících obchodních praktik (zejména praní špinavých peněz). V této souvislosti musí všichni zaměstnanci a obchodní partneři skupiny OBO zajistit, aby přijímání nebo poskytování výhod od třetích stran nebo třetím stranám probíhalo pouze v souladu s platnými lokálními zákony.

3. Čestnost

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují dodržovat čestné a uznávané obchodní praktiky a pravidla spravedlivé hospodářské soutěže. Skupina OBO a její obchodní partneři se proto distancují od protiprávních dohod soutěžitelů nebo jednání ve vzájemné shodě, které omezují volnou hospodářskou soutěž. To zahrnuje zejména např. určování cen, rozdělování trhu, dohody o smluvních podmínkách nebo stanovování cen pro další prodej či nižších cenových limitů u výrobků.

Všichni zaměstnanci skupiny OBO a jejích obchodních partnerů jsou povinni nejen zdržet se výše uvedeného jednání, ale také výslovně odmítnout jakékoli takové nabídky od stávajících nebo budoucích obchodních partnerů a informovat o tom svého nadřízeného nebo osobu, která ve skupině OBO odpovídá za dodržování předpisů (Compliance Officer).

4. Diverzita

Skupina OBO a její obchodní partneři jsou odhodláni chránit osobní důstojnost, soukromí a osobní práva každého jednotlivce. Skupina OBO a její obchodní partneři chrání a poskytují právo na svobodu názoru a projevu. Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují respektovat a aktivně podporovat lidská práva uznaná Chartou lidských práv OSN (včetně práv jednotlivců, místních komunit a původních obyvatel). Skupina OBO a její obchodní partneři chrání a podporují práva žen. Netolerují diskriminaci ani obtěžování svých zaměstnanců a kladou důraz na podporu diverzity a inkluze.

4.1. Zákaz dětské práce, nucené práce a otroctví

V souladu se základními pracovními normami MOP zaměstnává skupina OBO a její obchodní partneři pouze zaměstnance, kteří dosáhli zákonem stanoveného minimálního věku. Skupina OBO a její obchodní partneři výslovně odmítají zaměstnávání nucených pracovníků a jakoukoli formu otroctví.

4.2. Pracovní podmínky

Skupina OBO a její obchodní partneři se v souladu se základními pracovními normami MOP zavazují zaměstnávat své zaměstnance v plném souladu s lokálními předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o pracovní době. Zároveň dbají při své podnikatelské činnosti na vytváření takových pracovních podmínek, které zaručují, že zaměstnanci nejsou vystaveni žádné formě obtěžování či ponižování.

4.3. Svoboda sdružování

Skupina OBO a její obchodní partneři respektují svobodu sdružování svých zaměstnanců. V tomto ohledu jsou povinni dodržovat všechny platné zákony a spolupracovat se svými zaměstnanci v souladu s platnými zákony.

4.4. Zákaz nerovného zacházení

Skupina OBO a její obchodní partneři odmítají jakoukoli formu diskriminace, včetně diskriminace na základě národnostního a etnického původu, sociálního původu, zdravotního stavu, zdravotního postižení, sexuální orientace, věku, pohlaví, politického přesvědčení, náboženského vyznání nebo víry, pokud se nejedná o zákonnou podmínku pro navázání pracovně-právního vztahu. Nerovné zacházení zahrnuje zejména vyplácení nerovné odměny za rovnocennou práci.

4.5. Přiměřená mzda

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují vyplácet svým zaměstnancům odpovídající přiměřenou mzdu. Ta musí odpovídat alespoň úrovni minimální mzdy stanovené příslušnými platnými právními předpisy dané země.

4.6. Zachování přírodních zdrojů

Skupina OBO a její obchodní partneři zajistí, aby nedocházelo k nabývání pozemků, lesů nebo vodních ploch, které jsou nezbytné pro lidskou obživu, prostřednictvím nezákonného nuceného vystěhování nebo vyvlastnění. Rovněž se budou vyhýbat činnostem, které mohou mít škodlivé dopady na životního prostředí (např. změny půdy, znečištění vody, nadměrná spotřeba vody), jež by mohly vážně ohrozit zdraví, přístup k pitné vodě a produkci potravin.

4.7. Použití soukromých nebo veřejných bezpečnostních složek

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují, že při ochraně svých podnikatelských projektů nevyužijí soukromé ani veřejné bezpečnostní složky, pokud by jejich nasazení, v důsledku nedostatečných pokynů nebo kontroly, mohlo vést k porušení zákazu mučení a krutého, nelidského nebo ponižujícího zacházení, ohrožovat život nebo zdraví nebo narušovat svobodu sdružování a koaliční svobodu.

5. Udržitelnost

5.1. Environmentální standardy

Skupina OBO a její obchodní partneři mají právo využívat své vlastní zdroje v souladu se svou politikou životního prostředí a rozvoje. Jsou však odpovědní za to, aby činnosti v rámci jejich sféry vlivu nezpůsobovaly škody životnímu prostředí. To zahrnuje zejména prevenci nepovolených změn půdy, znečištění vody a ovzduší, škodlivých emisí hluku a nadměrné spotřeby vody. Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují dodržovat všechny environmentální předpisy, řídit se zásadami trvale udržitelného rozvoje a provozovat svou činnost tak, aby byla co nejšetrnější k životnímu prostředí.

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavázali k ochraně životního prostředí a, pokud je to možné, mají certifikovaný systém environmentálního managementu podle normy DIN ISO 14001 nebo EMAS. Skupina OBO a její obchodní partneři důsledně provádějí třídění odpadu, recyklaci, monitorování znečištění ovzduší a ochranu vod. S nebezpečnými látkami zacházejí řádně a transparentně a disponují potřebnými bezpečnostními listy. V případě zákonné povinnosti jmenují pracovníka odpovědného za ochranu životního prostředí.

V zájmu ochrany životního prostředí uplatňuje skupina OBO a její obchodní partneři v maximální možné míře zásadu prevence. V případě hrozby vážného nebo trvalého poškození nemůže skupina OBO nebo její obchodní partneři použít nedostatek úplných vědeckých poznatků o rozsahu poškození jako důvod pro odložení účinných a nákladných opatření k jeho odvrácení.

Strategie a závazky skupiny OBO v oblasti udržitelnosti jsou uvedeny ve zprávě o udržitelnosti zpracovávané v souladu s mezinárodními zákony a normami.

5.2. Materiály a likvidace

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavázali minimalizovat dopady používání materiálů na životní prostředí. Usilují o maximální recyklaci použitých materiálů.

Skupina OBO a její obchodní partneři rovněž dodržují zákazy týkající se používání nebezpečných chemických látek v souladu s platnou legislativou (zejména Minamatskou, Stockholmskou a Basilejskou úmluvou). To zahrnuje i respektování zákazů vývozu a dovozu nebezpečných odpadů a zajištění ekologického nakládání s odpady. Skupina OBO a její obchodní partneři rovněž dodržují právní předpisy a nařízení příslušných orgánů týkající se likvidace odpadů v příslušných zemích.

5.3. Energetická účinnost/spotřeba

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavázali využívat obnovitelné zdroje energie, kdykoli je to možné, a optimalizovat svou energetickou účinnost. Za tímto účelem je spotřeba energie monitorována a dokumentována.

Skupina OBO a její obchodní partneři poskytují údaje o uhlíkové stopě společnosti (CCF/Scope 1-3) a uhlíkové stopě výrobku (PCF) pro výrobky, procesy a služby, pokud to konkrétní zákazník požaduje a pokud to je možné. Shromažďování, výpočet, vyhodnocování a sdělování příslušných údajů o CO2e (ekvivalentech CO2) probíhá v souladu s platnými normami a standardy Protokolu o skleníkových plynech (GHG Protocol) a ISO 14064. Skupina OBO má vypracovanou strategii dekarbonizace a očekává, že rovněž její obchodní partneři budou mít vlastní strategie dekarbonizace v souladu s údaji CCF a PCF a budou je prosazovat kdekoli je to možné.

6. Transparentnost

6.1. Oznamovací systém

Všichni zaměstnanci skupiny OBO jsou vyzváni, aby předcházeli porušování tohoto Kodexu chování a oznamovali je svým nadřízeným nebo osobě odpovědné za dodržování předpisů (Compliance Officer). Vedoucí pracovníci skupiny OBO se zavazují podporovat oznamování, být k dispozici jako kontaktní osoby pro podávání oznámení a sloužit jako vzor pro své zaměstnance. Skupina OBO zavedla oznamovací systém pro přijímání a vyřizování oznámení a vydala Směrnici o ochraně oznamovatelů.

S veškerými informacemi bude nakládáno s maximální důvěrností. Pokud oznamovatel jedná v dobré víře, jsou odvetná opatření vůči němu nepřípustná a vyloučená, a to i v případě, že se oznámení následně ukáže jako neopodstatněné.

Porušení ustanovení tohoto kodexu chování bude obecně postihováno podle pracovně-právních předpisů, a to bez ohledu na postavení dotčených zaměstnanců v hierarchii společnosti.

Všichni obchodní partneři, jejich subdodavatelé a zaměstnanci jsou vyzváni k hlášení případných porušení tohoto kodexu chování. Skupina OBO zavedla oznamovací systém, který je dostupný na jejích webových stránkách (www.obo.de -> Rechtliches -> Hinweisgebersystem).

Oznámení lze rovněž podávat e-mailem, telefonicky nebo odpovědné osobě ve skupině OBO za dodržování předpisů (Compliance Officer). Obchodní partneři by měli podle svých možností informovat své zaměstnance a subdodavatele o těchto dostupných možnostech hlášení.

6.2. Podávání stížností

Skupina OBO zavedla postup pro podávání stížností v souladu s německým zákonem o náležité péči v dodavatelském řetězci (Lieferkenntensorgfalspflichtengesetz, LkSG), aby splnila své zákonné povinnosti. Tento postup umožňuje jednotlivcům upozornit na rizika v oblasti lidských práv a životního prostředí, včetně porušení lidských práv nebo povinností v oblasti životního prostředí, která mohou vzniknout v důsledku obchodních aktivit skupiny OBO v její oblasti podnikání nebo v oblasti podnikání jejího přímého dodavatele. Stížnosti podle LksG lze zasílat na e-mailovou adresu supplychain.complaintsnoSpam@obo.de Stížnosti se vyřizují stejným postupem jako oznámení o protiprávním jednání.

1. Transparentní a profesionální řízení dodávek

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují provádět hodnocení kvalifikace dodavatelů nebo poskytovatelů služeb podle zdokumentovaného a transparentního schvalovacího procesu a řídit svůj dodavatelský řetězec sociálně a ekologicky odpovědným způsobem.

Skupina OBO ani její obchodní partneři dále nesmí sdělovat důvěrné informace získané v průběhu své činnosti bez předchozího souhlasu příslušného oprávněného držitele práv. Zejména je proto zakázáno předávat konkurentům obchodního partnera informace o cenách/nabídkách či jiné obchodní údaje sjednané s dalšími obchodními partnery.

IV. NAKLÁDÁNÍ S INFORMACEMI

1. Zásada vedení záznamů

Veškeré dokumenty a záznamy, interní i externí, které skupina OBO a její obchodní partneři vytvářejí v rámci svých obchodních aktivit, musí být kompletní a pravdivé.

Skupina OBO a její obchodní partneři mají povinnost zveřejňovat finanční a jiné informace o společnosti v souladu s platnými místními zákony. Dokumenty a záznamy v rámci svých obchodních aktivit vytvářejí pouze tehdy, pokud to vyžadují příslušné právní předpisy nebo je to v jejich přímém zájmu.

2. Ochrana a zabezpečení údajů

Skupina OBO a její obchodní partneři jsou povinni dodržovat platné právní předpisy dané země týkající se ochrany a zabezpečení údajů. Skupina OBO a její obchodní partneři se snaží udržovat své procesy a informační systémy na odpovídající úrovni, aby zajistili adekvátní ochranu osobních údajů a obchodního tajemství.

3. Prevence přímého a nepřímého ovlivňování

Skupina OBO a její obchodní partneři dodržují platné protikorupční zákony. Za tímto účelem jsou povinni zajistit, že jejich zaměstnanci ani subdodavatelé nebudou dávat žádné sliby s cílem získat nekalou výhodu.

4. Respektování duševního vlastnictví třetích stran

Skupina OBO a její obchodní partneři respektují duševní vlastnictví třetích stran. Nepoužívají žádná díla chráněná těmito právy bez předchozího výslovného souhlasu jejich oprávněného vlastníka.

5. Nakládání s konfliktními minerály

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují dodržovat právní předpisy platné v dané zemi, pokud jde o konfliktní minerály.

Skupina OBO a její obchodní partneři se zavazují

  • s náležitou pečlivostí prověřovat své dodavatelské řetězce, aby zjistili, zda produkty, které nakupují, obsahují cín, tantal, wolfram nebo zlato, a pokud ano, zda a v jakém rozsahu tyto kovy pocházejí z oblastí postižených konflikty nebo vysoce rizikových oblastí;
  • případně informovat své zákazníky o výsledky těchto kontrol; a
  • usilovat o to, aby byli nebo se stali „bezkonfliktními“ a zajistili, že jejich dodávky kovů nepocházejí z oblastí postižených konflikty nebo vysoce rizikových oblastí.

6. Celní a vývozní kontrola

Skupina OBO a její obchodní partneři jsou povinni dodržovat mezinárodní celní a vývozní předpisy platné v dané zemi a spolupracovat s příslušnými orgány.

V. PORUŠENÍ KODEXU CHOVÁNÍ

1. Kontroly

Skupina OBO si vyhrazuje právo provádět u obchodních partnerů kontroly a audity po předchozím oznámení. Tyto kontroly slouží k ověření dodržování tohoto kodexu chování za podmínky, že nebudou nepřiměřeně zasahovat do provozu, budou mít konkrétní důvod, nebudou ohrožovat obchodní a podnikatelské tajemství, a budou v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.

2. Důsledky porušení

Porušování kodexu chování musí být okamžitě zastaveno a napraveno. Pokud není možné nápravu rychle zajistit, je nutné vypracovat a implementovat plán s konkrétním časovým rámcem pro ukončení nebo minimalizaci porušení. Pokud přijatá opatření nebudou provedena včas nebo se ukáží jako neúčinná, má skupina OBO právo vypovědět příslušnou smlouvu s okamžitou účinností v souladu se zákonnými ustanoveními.

VI. OSTATNÍ

Pokud pracovní smlouva nebo zvláštní úprava obsahuje specifická ustanovení pro určité osoby, tato ustanovení zůstávají v platnosti.

Informace a kontaktní osoby

Další informace naleznete pod odkazem Compliance | OBO

OBO Bettermann Holding GmbH & Co.KG
Hüingser Ring 52
58710 Menden

dr. Máté Smelka
OBO Bettermann Group
Compliance Officer International
Mobile: +36 20 490-2967
Phone: +36 29 349-708
compliancenoSpam@obo.de

Menden, 31.07.2024

OBO Code of Conduct

OBO Verhaltenskodex CZ